sobota, 5 października 2013

Sernik z masłem orzechowym

sernik z masłem orzechowym
Najlepsze rzeczy powstają przypadkiem. Tak było też z tym sernikiem. Kilka dni temu zauważyłam, że mam w lodówce twaróg, śmietanę i mascarpone, których termin przydatności niebezpiecznie zbliżał się do końca. Postanowiłam działać i zrobić z tych składników sernik, a że w pamięci miałam sernik z masłem orzechowym z Ente Cafe, który jadłam na spotkaniu warszawskich blogerów, to starałam się uzyskać podobny smak, czyli nieco słony spód oraz słono-słodką górną część ciasta. Wyszedł tak pyszny, że zniknął zanim się obejrzałam!

 

Sernik z masłem orzechowym:


/na tortownicę o średnicy 24 cm; nieco zmieniona receptura z Sernika Nowojorskiego i Sernika Mamy/
wszystkie składniki powinny być w temperaturze pokojowej

  • 700 g twarogu trzykrotnie mielonego
  • 250 g sera mascarpone
  • 200 g cukru pudru
  • 4 czubate łyżki masła orzechowego
  • 1,5 łyżki mąki ziemniaczanej
  • 1,5 łyżki mąki pszennej
  • 5 jajek
  • 100 g białej czekolady
  • 200 g śmietany 36% (gęstej, do deserów)
  • 1,5 łyżeczki ekstraktu z ziarenek wanilii
  • 100 g orzeszków ziemnych w miodzie
  • 200 g ciasteczek digestive
  • pół puszki masy kajmakowej (ok. 190 g)

Sernik z masłem orzechowym - przygotowanie:

Ciasteczka połamane w mniejsze kawałki wkładamy do malaksera. Dodajemy masło orzechowe. Rozdrabniamy.
"Mokry piasek" przekładamy na wyłożony papierem do pieczenia spód tortownicy. Ubijamy i wyrównujemy za pomocą łyżki. Odstawiamy na bok.
W malakserze mieszamy ser mielony, mascarpone, śmietanę i pastę z ziarenek wanilii.
Wbijamy jajka i ponownie mieszamy.
Na samym końcu dodajemy oba rodzaje mąki, cukier puder i roztopioną w kąpieli wodnej białą czekoladę (jak roztopić czekoladę patrz wpis Mazurek czekoladowy). Mieszamy.
Gotową masę wylewamy na wcześniej przygotowany spód.
Wstawiamy do pieca nagrzanego do 200 stopni C z termoobiegiem (lub 220 stopni bez tej funkcji) na 15 minut, a potem obniżamy temperaturę do 100 stopni C (lub 120 stopni) i pieczemy jeszcze przez 2h.
Wyłączamy piekarnik i lekko uchylamy drzwiczki, by sernik stopniowo się studził. Kiedy osiągnie temperaturę około 50-60 stopni wyciągamy go z pieca i odstawiamy do całkowitego ostygnięcia.
Gdy sernik jest już chłodny podgrzewamy w garnuszuku masę kajmakową i rozsmarowujemy ją po cieście. Sernik dookoła posypujemy słono-słodkimi orzeszkami w miodzie. Odstawiamy na min. 1h do lodówki.

Sernik kajmakowy - podanie:

Ten sernik swoją delikatną strukturą przypomina nowojorski, ale lekko słony i orzechowy spód oraz orzeszki na wierzchu dodają mu charakteru. Jest naprawdę wspaniały i wbrew pozorom mało słodki, bo kajmakowa masa stanowi tylko cieniutką warstwę na jego powierzchni.
sernik z masłem orzechowym
Dodatkowa zaleta tego sernika to fakt, że nie pęka i trzyma fason, z łatwością daje się pokroić na idealnie równe kawałki.
sernik z masłem orzechowym
Mam nadzieję, że przypadnie Wam do gustu.

Do kolejnego przeczytania na blogu lub na Fanpage,
E.
sernik z masłem orzechowym

32 komentarze:

  1. Mmmm, wygląda obłędnie, dodaję go w kolejce serników do zrobienia. Lubię takie słodycze przełamane nutą słoności;).

    OdpowiedzUsuń
  2. Kolejny przepis idealny. Jestem wielka fanka sernikow, najlepiej bez spodu ale zestawienie slonych orzeszków i slodkiego karmelu mnie przekonuje. Beda testy. Tymczasem słonecznej i cieplej soboty!

    OdpowiedzUsuń
  3. O nieeeee, oplułam monitor i jestem w rozpaczy, że nie mogę go zjeść! Kocham taki słonawy spód ze słodkim dodatkiem jak kajmak czy wiśnie w brandy. MNiaaaaaaaaam!

    OdpowiedzUsuń
  4. Jak dla mne to sernik idealny! Jestem potwornym pochlaniaczem masla orzechowego haha <3
    Jedyne co moglabym zmienic, to orzeszki w miodzie ;) Wole zwykle solone :)
    Pysznosci! :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Miałem nic dzisiaj nie robić słodkiego, ale nabrałem takiej ochoty po tym poście, że idę wyciągać ser z lodówki. :D

    OdpowiedzUsuń
  6. To jest hit:) Uwielbiam takie przepisy i połączenia.

    OdpowiedzUsuń
  7. Kubki smakowe oszalały! Sernik wygląda cudnie, na pewno kiedyś zrobię :)
    Pozdrawiam, Żaneta

    OdpowiedzUsuń
  8. Rewelacyjny :) Muszę koniecznie wypróbować, bo uwielbiam masło orzechowe i takie słodko-słone połączenia :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Czy to możliwe , że coś może wyglądać aż tak bajecznie i pysznie? :)
    Szkoda, że mam alergie.
    Pozdrawiam cieplutko

    OdpowiedzUsuń
  10. ale równiutki! wygląda smakowicie i trafia na moją listę serników do zrobienia :D
    mam pytanie co do śmietany. Jaka to gęsta śmietana 36%? bo wszystkie 36% to takie płynne i nie widziałam nigdzie gęstej. Mogłabyś podać nazwę firmy? :)
    Pozdrowienia!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Vinko,

      użyłam śmietany 36% z Piątnicy (taki szeroki, niski kubek) - ma dopisek "do deserów" i jest bardzo gęsta. Płynna jest najczęściej 30% i ona jest idealna do ubijania, a ta gęsta nadaje super delikatną strukturę ciastu.

      Serdecznie Cię pozdrawiam,
      E.

      Usuń
    2. Dzięki! W takim razie zacznę jej wyglądać :)

      Usuń
  11. serniczek jak poezja....
    pysznie wygląda!

    OdpowiedzUsuń
  12. Po prostu idealny. Aż mi ślinka leci... :)

    OdpowiedzUsuń
  13. oj Edith, nieładnie ludziom pokazywać takie pyszności, bo ja np. głodnieję na sam widok i nic w tym dziwnego,bo serniczek wygląda obłędnie ;)

    OdpowiedzUsuń
  14. Oj tak, mi przypadł do gustu, a pomysł na spód rewelacyjny:-) Nabrałam ochoty, a tu spać trzeba iść. Ciekawe czy zasnę;-)? Pozdrawiam cieplutko:-)

    OdpowiedzUsuń
  15. Sernik musi być pyszny! I w dodatku wygląda idealnie.

    OdpowiedzUsuń
  16. ależ aksamitny!!! piękny i pyszny z pewnością :)

    OdpowiedzUsuń
  17. musi być fantastyczny!
    chyba spróbuję się sama o tym przekonać, bo zdecydowanie zbyt dawno nie piekłam sernika ;)

    OdpowiedzUsuń
  18. Rewelacyjne smaki, chodzi za mną długo taki sernik, a na jesień jak znalazł ! :D

    OdpowiedzUsuń
  19. Ech..kobieta bez serca z Ciebie ;) Wygląda tak wspaniale, że nikt by mu się nie oparł. Nawet ci, którzy serniki omijają szerokim łukiem.

    OdpowiedzUsuń
  20. Kusisz, oj kusisz! Nie dość, że serniki uwielbiam to jeszcze masło orzechowe... Uwielbiam połączenie sera i orzechów :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Śliczny ten sernik! Z ogromną przyjemnością zjadłabym kawałek :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Wygląda przepysznie. Masz talent. zazdroszczę pozytywnie. Pozdrawiam ciepło!

    OdpowiedzUsuń
  23. Witam
    Dzisiaj zrobiliśmy z mężem serniczek według Twojego przepisu i niestety klapa!
    Wszystko było zgodnie z przepisem i było dobrze do momentu pieczenia. Niestety sernik bardzo wyszedł poza formę i okropnie popękał!
    Nie wiem co mogło być nie tak. Czy to wina sera czy może temperatury?
    Po półtorej godziny wyłączyliśmy piekarnik i jutro będziemy próbować jak w smaku.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Joanno,

      zwykle przy nowojorskim serniku (czyli o bardzo gładkiej strukturze) używam sera z wiaderka z Lidla lub Dr Oetkera. Nigdy nie miałam z nimi żadnych problemów, a sernik ani razu mi nie popękał. Inne moje serniki również nie pękają (przy tych z twarogu półtłustego używam zawsze sera z Garwolina). Nie wiem czy to zasługa sera, mojego piekarnika, który nie przekłamuje temperatury, czy tego, że zawsze powoli studzę sernik - wówczas również nie opada.

      Ten sernik w moim przypadku nie urósł wcale (widać to na zdjęciu przed wstawieniem do pieca i już po wyjęciu), dlatego zupełnie nie wiem czemu u Was tak urósł :-(

      A czy piekliście go najpierw przez kwardans w wysokiej, a potem w niskiej temperaturze przez kolejne 2 godziny? Tak naprawdę właśnie kluczowy jest sposób pieczenia.

      Jakiego sera użyłaś?

      Serdecznie pozdrawiam,
      E.

      P.S. Mam nadzieję, że będzie dobry w smaku :-)

      Usuń
  24. Całe swoje kulinarne życie czekałam na ten przepis:) Próbowałam najróżniejszych receptur na sernik, zawsze z nadzieją, że to będzie właśnie ten, i......... znalazłam, jak to bywa, przez przypadek, nawet nie pamiętam czego szukałam. Upiekłam go już kilka razy, zawsze pięknie wychodzi, zawsze wszystkim smakuje, ale najbardziej zależało mi na opinii mojego męża, i to właśnie jego ust padł największy komplement, kiedy podałam ciasto po raz pierwszy do spróbowania. Powiedział wtedy, że jest lepszy od sernika z Coffeeheaven, a tam od zawsze najbardziej lubił jadać serniki. Nie sądziłam nawet, że można stworzyć coś tak wspaniałego w domu. Chciałam Pani serdecznie podziękować za inspirację i piękne zdjęcia ilustrujące cały proces tworzenia tego wyśmienitego ciasta, na zawsze już pozostanie moim popisowym wypiekiem :))) Serdecznie pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Marzeno,
      jest mi ogromnie miło to czytać :-)
      Faktycznie ten sernik jest wyjątkowy i ogromnie go lubię. Mimo, że sama nadal eksperymentuję z sernikami, ale do tego wracam, bo, tak jak napisałaś, jest niezawodny i smakuje nie tylko Paniom, ale również Panom, którzy lubią mniej słodkie wypieki.

      Gorąco pozdrawiam,
      E.

      Usuń
  25. Odebrało mi mowę jak to zobaczyłem. Zapisuję przepis i sprawdzę go od razu po zawodach :)

    OdpowiedzUsuń

Jeśli komentujesz anonimowo, bardzo proszę podpisz się imieniem lub nickiem, żebym wiedziała jak się do Ciebie zwracać.
Dziękuję za Twój komentarz i odwiedziny!

P.S. Komentarze na blogu są moderowane i pojawią się dopiero po zatwierdzeniu, co może zająć nawet kilka godzin.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...